суботу, 3 лютого 2024 р.

Опис досвіду роботи


 Опис  досвіду роботи
    Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву
                                                                      мудрість, яку називають умінням жити.
В.О.Сухомлинський
Педагогічне кредо: «Прийми дитину з благоговінням, виховуй її з любов’ю, випускай вільною»
Девіз: «Спочатку зацікавити – потім навчити»
Ідея педагогічного досвіду:
«Учень – це не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити. До уроку учитель готується все життя…Щоб дати учням іскринку знань, йому треба увібрати ціле море світла»

      І. Проблемно-орієнтовний аналіз діяльності
   На сучасному етапі розвитку суспільства та освіти перед вчителем стоїть багато завдань. На мою думку, одне з основних – це підготувати дитину до життя. Не просто «напічкати» учнів програмовим матеріалом, не просто викласти теорію і провести оцінювання, а дати знання про те, як здобувати знання і як використовувати їх у житті. На своїх уроках прагну виховати самодостатню, творчу, з потужним духовним потенціалом, високою національною свідомістю особистість.
    Глибоко переконана, що досягнення цих цілей залежить від особистості вчителя. Саме він являється і сценаристом, і режисером. Саме від його педагогічної майстерності під час уроку, від правильно розставлених акцентів і наданих ролей кожному учаснику навчального процесу залежить результативність уроку. Завдання педагога вбачаю в тому, щоб творити нове, неповторне, те, що привертає учнів до навчання, а їх батьків до проблем освіти.
  Тільки творчий учитель зможе виховати творчу особистість, бо урок – це завжди творчість і пошук. І ми, педагоги, повинні прагнути, щоб сучасний урок української мови був для дітей цікавим, радісним, щоб розкривав творчий потенціал особистості. Адже в наш час інтерес до розвитку творчості зростає. І це не випадково: змінюється світ, змінився статус нашої держави. Через це і обрала проблему «Розвиток творчих здібностей на уроках мови та літератури шляхом впровадження інноваційних технологій», яку успішно втілюю в урочній та позаурочній діяльності.
    Проблему формування творчих здібностей учнів досліджувало багато вітчизняних та сучасних  вчених, таких як  М.Сказкін, Я.Пономарьов, В.Моляко, Н.Лейтес, О.Біляєв, М.Вашуленко, Л.Скуратівський, Г.Шелехова, О.Кучерук та ін..
Ідей щодо продуктивного навчання у світовій та вітчизняній педагогіці багато, та всі вони так чи інакше стосуються одних постулатів. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея – це нова комбінація старих елементів. Нових елементів немає, є тільки нові комбінації». Справжній творчий вчитель з хорошої ідеї чи інновації зуміє зробити традицію, бо один урок в житті дитини не дає остаточного результату. Потрібна лиш чітка, логічна і послідовна система, яка покаже свій результат через багато років в дорослому житті школяра.
Усвідомлюючи, що і мова, і література – універсальна база для розвитку учня, намагаюся навчити учнів гуманності у стосунках з людьми, шляхетності, високій моральності. Використовуючи проблемно-пошукові ситуації, дослідження, складання алгоритмів, асоціативні вправи та випереджуючі завдання, навчаю вихованців не задовольнятися поверхневими знаннями, а вміти дискутувати, обґрунтовувати, бути уважним до протилежних думок, оцінювати різні шляхи вирішення проблеми. На уроках поєдную лінгвістичний та літературознавчий матеріал із народознавчими дослідженнями. Велику увагу приділяю роботі з обдарованими та здібними учнями. Як результат, діти займають призові місця в районних олімпіадах та конкурсах.
Для удосконалення своєї діяльності постійно підвищую професійний рівень, багато часу приділяю самоосвітній роботі, вдосконаленню комплексно-методичного забезпечення предмету. Беру активну участь у методичних заходах: шкільних, районних методичних об’єднаннях, декадах, семінарах. Виступаю з методичними доповідями на засіданнях МО, педрадах.( виступ на районній конференції, присвяченій 95-річчю з дня народження Василя Олександровича Сухомлинського; учасник обласної ярмарки педагогічних ідей, присвяченій  95-річчю з дня народження Василя Олександровича Сухомлинського тощо)

ІІ.Обгрунтування актуальності досвіду та його практичної значущості

Інтеграція України до світового та європейського освітнього простору передбачає необхідність перегляду деяких підходів до навчання школярів, аналізу чинників, що гальмують підвищення якості та формування життєспроможності особистості. Однією  з найважливіших умов соціальної адаптації підростаючого покоління є свідоме та вільне володіння мовою. Рідна мова є основою становлення пізнавальної сфери особистості, вона забезпечує розвиток інтелекту людини, сприяє виробленню й подальшому вдосконаленню понятійного апарату, слугує головним аспектом при взаємодії з іншими людьми, із суспільством.
    З огляду на цей аспект сучасної освіти, відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої  освіти України, чинних програм та навчальних концепцій пріоритетною вважається мовленнєва підготовка учнів.
      Об’єктом дослідження є організація навчально-виховного процесу в середній та старшій школі відповідно до сучасних освітніх вимог, а предметом дослідження – розвиток творчих здібностей шляхом впровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури з метою формування ключових компетентностей школярів.
   Актуальність досвіду:
-         забезпечує умови для розвитку творчої особистості учня;
-         робить можливим оригінальний підхід до побудови структури уроку та підбору новітніх методів і прийомів навчання;
-         сприяє інтелектуальному вдосконаленню учнів, розвитку дослідницьких умінь і навичок шляхом експерименту, взаємонавчання, критичного мислення, інтерактивних технологій та ін.;
-         дає можливість дитині оволодіти методом праці, осмислити шлях, яким було розв’язано проблему, з метою застосування одержаних умінь і навичок у різних життєвих обставинах.
Інноваційна значущість досвіду полягає у переосмисленні змісту та розробці нових підходів до вивчення української мови та літератури з використанням інноваційних технологій.
ІІІ. Визначення провідної педагогічної ідеї досвіду, мети, завдань
Мета досвіду: 
-         формування національно-мовної особистості, яка спроможна критично осмислювати інформацію, давати їй відповідну оцінку з позиції загальнолюдських і національних цінностей;
-         створення оптимальних умов для практичного застосування комунікативних умінь і навичок у найрізноманітніших життєвих ситуаціях;
-         сприяння розвитку творчого потенціалу особистості, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації людини в сучасному світі.
Головними моїми завданням з цього погляду є:
      - розвиток, перш за все, мотиваційної компетентності – виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови;
      - підготовка мовно грамотної людини з високим рівнем мовленнєвої компетентності, що ґрунтується на системі знань про мову, її граматичну будову;
-         розвиток функціональної компетентності: виховання самобутньої мовної особистості, яка має значний словниковий запас, засвоює головні норми літературного мовлення, здатна вільно виражати свої почуття, думки в усній та писемній формі, у будь-якому стилі та жанрі, що якнайкраще відповідають ситуації спілкування;
-          підтримка  й розвиток  соціальних компетентностей учнів з метою подальшої адаптації їх у соціумі, реалізації їх як творчих особистостей.
Провідна ідея досвіду: поєднання традиційних методів навчання та сучасних інноваційних технологій в навчально-виховному процесі в умовах оптимізації навчання для формування ключових компетентностей учнів, розвитку їх критичного та логічного мислення, пізнавальної активності та творчих здібностей.

ІV. Технології реалізації провідної педагогічної ідеї та її компонентів
      Фундаментом  своєї  педагогічної роботи в школі вважаю самоосвітню діяльність, бо сучасний етап розвитку суспільства та освіти вимагає постійного самовдосконалення вчителя, формування й розвитку його професійних якостей. Вважаю, що педагогові потрібно наполегливо працювати над собою, постійно самозмінюватися, підвищувати професійні свої компетентності. Ще К.Д.Ушинський говорив: «Учитель живе до тих пір, доки вчиться; як тільки він перестає вчиться, у ньому вмирає учитель». Отже, перша умова моєї роботи: педагог ефективно навчатиме учня лише тоді, коли сам уміє вчитися.
    Сучасний урок не може бути втиснений у традиційну класно-урочну систему. Він повинен навчити учнів здобувати знання, оперувати ними, застосовувати в різних ситуаціях.  Життя вимагає від учителя використання таких методів навчання, які б забезпечували  активну участь учнів у навчальному процесі як рівноправних суб’єктів.
    В умовах впровадження в навчальний процес сучасних педагогічних технологій окрім традиційних визначила для себе ті методи і прийоми, які допомагають мені досягти поставленої мети:
  Кооперативне навчання: робота в парах, робота в малих групах;
  Колективно-групове навчання: мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи – учусь, аналіз ситуації, дерево рішень;
  Ситуативне моделювання: розігрування ситуації за ролями, імітаційні ігри;
  Метод поєктів;
  Опрацювання дискусійних питань: займи позицію, дискусія, дебати, метод “прес”;
  Методика критичного мислення: асоціативний кущ, круги Вена, схеми, “гронування».
  Сучасні ігрові та діалогові вправи.
Вивчаючи праці провідних педагогів та науковців, визначила, що метод дослідження, або відкриття, є основоположним у методиці творчого навчання, тобто навчання як творчого процесу відкриття дитиною навколишнього світу. Тому при викладені нового матеріалу намагаюся не «начинити» учня знаннями, а надати дітям можливість самостійно здобувати необхідний матеріал. Для цього, на мою думку, найоптимальнішими є інтерактивні методи навчання, що базуються на взаємодії і у взаємодії реалізуються (Ажурна пилка, мозковий штурм, мікрофон, навчаючи - учусь, дерево рішень та багато інших). Рівноправність учасників активної взаємодії забезпечує кооперативна форма навчальної діяльності. З власного досвіду можу сказати, що найефективнішими формами кооперативної діяльності є робота в парах, поетапна групова робота, робота в малих групах.  Робота в групах не виключає інших форм (лекції, конференції тощо),  а дає можливість зробити навчально-виховний процес більш ефективним.
Особливо ефективна на уроках ігрова діяльність учнів. Для досягнення цілей уроку часто використовую ігри «Світлофор». «Так-ні», «М’яч зі словами», « спіймай помилку», «Шпаргалка», «Здивуй», «Редактор», «Конструктор» тощо. Усі навчальні ігри активізують увагу, підвищують інтерес до вивчення предмета, проте вони не повинні мати анархічний характер, тому що мають спільні вимоги та методику  проведення. Без чіткої організації класу, дотримання на уроці принципів послідовності, логічності неможливий позитивний результат.
          Однією з проблем сучасного навчання є прагнення вчителя викликати в учнів зацікавленість до предмета при вивченні тієї чи іншої теми, тому важливим етапом вважаю мотивацію навчальної діяльності, цілепокладання уроку.  Цьому сприяє створення проблемних ситуацій, які викликають інтерес до здобутих знань, мобілізують навички та вміння учнів стимулювати розвиток пізнавальної діяльності при розв’язанні проблемних завдань. Проблемне навчання ґрунтується як на колективній, так і на особистісно-орієнтованій парадигмі. Шляхи створення проблемних ситуацій на уроках української мови різні: видозміна мовного матеріалу, його систематизація, конструювання, дослідження. 
        Наступною умовою своєї педагогічної діяльності вважаю створення ситуації успіху на уроці, надання можливості учневі відчути віру у власні творчі здібності. Василь Олександрович Сухомлинський стверджував, що методи які використовуються в навчальній діяльності мають викликати інтерес у дитини до пізнання довкілля, а навчальний заклад має стати школою радості пізнання, творчості, спілкування. Для мене головний сенс діяльності вчителя – допомогти дитині зрости успішною, відчути радість від подолання труднощів.  З огляду на проблему найбільшу увагу приділяю завданням творчого характеру, тому що переконана: у кожній дитині природа закладає певний творчий потенціал, а завдання вчителя  -  розвинути його. Шлях до розвитку творчого мислення лежить через розвиток спостережливості,  асоціативного мислення, уміння говорити нове. Надзвичайно важливо навчити дитину спостерігати, бо чим більше матеріалу дає пам'ять, тим більше можливостей для комбінаційної  роботи фантазії. У кожній педагогічні технології можна знайти саме ті методи й прийоми, що спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів. Та все ж розумію, що жодна інновація не приживається на голому ґрунті, що «всі ефективні нові методи надійно прищеплюються тільки на міцному й здоровому «стовбурі» традиції, ростуть з її кореня, щоб потім через роки, ї собі перерости в традицію, відбрунькувавши нові пагінці досконалості,  що будуть знову названі інноваціями». Тому намагаюся виробити свою чітку і послідовну систему роботи, яка  дає (не побоюся цього слова)  свої результати.
  Діяльність учителя не закінчується із дзвоником з уроку. Для розвитку життєвих компетенцій учнів залучаю їх до участі у позакласній діяльності:
  Шкільних святах
  Шевченківських днях
  Виховних заходах, присвячених українській мові та літературі
  Конкурсі імені Петра Яцика
  Шкільних, районних, обласних олімпіадах
  Літературно-музичних композиціях
  Усних журналах
  Предметному тижні
   Велику увагу приділяю роботі з обдарованими дітьми. Виходячи з того, що обдарована – це дитина, у якої рівень здібностей значно відрізняється від середнього,  допомагаю їй перш за все пізнати себе, свої здібності, нахили , відповідно використовувати свої можливості, реалізовувати свій творчий потенціал.  Під час навчання використовую різні прийоми роботи з обдарованими дітьми:
-         Творчі, тематичні, індивідуальні завдання, спрямовані на розширення та поглиблення знань.
-         Проблемно-ситуативні завдання.
-         Науково-дослідницьку діяльність
 Позитивними результатами мого досвіду є успіхи учнів в олімпіадах та конкурсах.

V. Результативність представленого досвіду
Завдяки вивченню та апробації   проблеми розвитку творчих здібностей на уроках української мови та літератури шляхом впровадження інноваційних технологій вдалося значно підвищити ефективність навчально-виховного процесу. Дана тема педагогічного досвіду дозволяє створити таке середовище, де всебічно проявляється творчість учнів, їх активна позиція. Школярі активно співпрацюють, вміють висловити свою думку та відстояти її, навчаються самонавчання та самореалізації.
Апробовуючи нові ідеї педагогічного досвіду та адаптуючи їх під власну роботу, рік за роком досягаємо разом з учнями все нових ї нових результатів. В минулому році як результат своєї діяльності надрукувала цикл уроків з української мови у фаховому журналі «Українська мова та література», завдяки яким стала переможцем конкурсу «Панорама творчих уроків 2014». Майже щороку отримую районні та обласні грамоти за творчу та плідну педагогічну працю. Мої учні йдуть на рівні: в минулому році стали переможцями Всеукраїнського конкурсу «Здоров’я може бути смачним», щороку маємо переможців Всеукраїнського конкурсу «Соняшник» - усі  активні учасники та переможці багатьох мовних та літературних олімпіад та конкурсів. Якість знань в 2013-2014 н.р. порівняно з  минулим також має певне зростання, про що свідчать подані нижче діаграми.

VІ. Висновки та рекомендації
Отже, розвиток творчості шляхом впровадження інноваційних форм та методів в освітньому процесі дозволяє сформувати якісно нову особистість, яка володіє ключовими компетентностями, а значить відповідає вимогам сучасного життя.
Та все ж під час роботи виникали деякі проблеми та труднощі.
Основні проблеми та труднощі, що виникають у процесі застосування інноваційних методів навчання:
-         Значні витрати часу на підготовчий етап (проектна технологія);
-         Вплив на здоров’я дітей комп’ютерної техніки (інформаційно-комунікативні технології);
-         Не завжди можна передбачити результат та перебіг діяльності під час застосування майже всіх інноваційних технологій;
-         Учні не завжди дотримуються основної мети завдання внаслідок чого не отримуємо потрібного результату.
Шляхи подолання вказаних труднощів:
-         Опрацювання більшої кількості необхідної науково-методичної літератури з метою усунення недоліків у роботі;
-         Усвідомлення головного завдання   вчителем – не лише навчити, а виховати всебічно розвинену компетентну особистість;
-         Безперервна творчість учителя й учнів;
-         Співпраця з  педагогами, методистами, школами та батьками школярів.
Василь Олександрович говорив:
«Учень – це не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити. До уроку учитель готується все життя…Щоб дати учням іскринку знань, йому треба увібрати ціле море світла». Наразі я готова та відкрита до використання нових педагогічних ідей та освітніх технологій, щоб поєднанні з традиційними методами та формами підготувати учня до життя та  розвинути всі необхідні для цього компетенції.










Використана література:
1.     Педенко Н.І. Розвиток креативного потенціалу учнів на уроках словесності// Вивчаємо українську мову та літературу. - 2006. - №32.- с.2.
2.     Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром/упоряди. М.Ф.Андрєєва, В.В. Григораш – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 352 с.
3.     Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Наволокова Н.П. – Х.: Вид.група «Основа», 2011. -  с. 53, 58, 82.
4.     Стефанович Т.В. Майстер-клас для вчителів-філологів // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2008. - №29.- с.5.
5.     Педагогічна академія пані Софії.- Х.: Видавнича група Основа, 2007.
6.     Міхальцова Т.В. Формування національно-мовної особистості на уроках словесності // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2007. - №26.- с.2.
7.     Омельченко В.Є. Краєзнавчі дослідження на уроках словесності: Розвиток творчого потенціалу учнів // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2008. - №24.- с.3.
8.     Автономов П.П. Оптимальна технологія навчання: Методичний посібник/ Автономов П.П., Автономова О.О. – К., 1996. – 71 с.
9.     Лопатюк К.В. Застосування інтерактивних форм та методів на уроках рідної мови з метою підвищення ефективності навчального процесу // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2008.-№35.- ст.2-5.
10.                       Радченко І.О. Нові інтерактивні технології в навчанні української словесності // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2007. - №27.- с.2
11.                         Українська література. Інтерактивні технології на уроках. 5-11 класи. – 2-ге вид., зі змін. – Тернопіль: Мандрівець, 136 с.
12.                        Інтернет-ресурс: http://teacherkr.blogspot.com

      



Немає коментарів:

Дописати коментар