Візитка вчителя

    Гарасько Наталія Іванівна
вчитель української мови та літератури
завідувач Миронівської філії КЗ "Павлівський ліцей "Гранд"
голова динамічної групи ліцею`
1.      Дата народження:  31.03.1978р.
Місце народження: с. Миронівка Світловодського району Кіровоградської області
2.     Домашня адреса:
Кіровоградська область
Світловодський район
село Миронівка
вулиця  Шевченка 41
тел.0 225-7-41 40
3.    Закінчила: Олександрійський педагогічний коледж імені В.О.Сухомлинського
Кіровоградський педагогічний університет імені Володимира Винниченка
4.  Місце роботи: Миронівська філія КЗ "Світловодського району Кіровоградської області   тел.. 0225-7-41-58
5.     Педагогічний стаж: 27 років
6.     Кваліфікаційна категорія:   вища
7. Державні нагороди: Почесна грамота відділу освіти Світловодської райдержадміністрації 2009 р. ; Подяка управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації 2009 р.  Сертифікат "Основи інформаційно-комунікаційних технологій" 2009р., Грамота відділу освіти Світловодської районної державної адміністрації та райкому профспілки працівників освіти і науки 2011р.; Почесна грамота відділу освіти Світловодської райдержадміністрації 2013 р.; Диплом департаменту освіти і науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної адміністрації 2013 р., Диплом департаменту освіти і науки Кіровоградської обласної адміністрації 2014 р., Диплом переможця XІІІ Всеукраїнського огляду-конкурсу "Панорама творчих уроків-2014"
8.      Класи, в яких викладаю: 6-9
9.      Мова викладання: українська
10.   Педагогічна проблема:  Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження інноваційних методів навчання
11.    Інноваційні методи та форми роботи, що використовуються:
        -     Кооперативне навчання: робота в парах, робота в малих групах;
            Колективно-групове навчання: мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи – учусь, аналіз ситуації, дерево рішень;
            Ситуативне моделювання: розігрування ситуації за ролями, імітаційні ігри;
            Метод проектів;
            Опрацювання дискусійних питань: займи позицію, дискусія, дебати, метод “прес”;
              Методика критичного мислення: асоціативний кущ, круги Вена, схеми, “гронування"
            - Ігрові та діалогові вправи.

    12.                       Навчальна література, якою користуюсь при підготовці до уроку:
    1.    Голик О.В. Українська література. Інтерактивні технології на уроках. 5-11 класи. Тернопіль: Мандрівець, 2011.
    2.    Автор – укладач Наволокова Н.П.Енциклопедія педагогічних технологій та  інновацій. Харків: Основа, 2011.
    3.    Упорядник  Буртин Л.В. Розвиток життєвих компетентностей на уроках української літератури. Тернопіль – Харків: Ранок, 2011.
    4.   Ворожейкіна О.М. Літературне кафе .Харків: Основа , 2009.
    5.   Укладач Нечволод Л.І. Нетрадиційні уроки. Українська література .5-12 класи. Харків: Торсінг плюс,2008.
    6.   Фахові журнали «Вивчаємо українську мову та літературу», «Українська мова та література в школі», «Українська література в загальноосвітній школі», "Українська мова та література" та ін.

    13. Педагогічне кредо: 
              «Прийми дитину з благоговінням, виховуй її з любов’ю, випускай вільною»  
    Вступ.

      Роботу з дітьми вважаю найпотрібнішою і найцікавішою з усіх діяльностей людини. Недаремно говорять: «Всі професії – від учителя, а професія вчителя – від Бога». Вважаю, що справжній учитель повинен любити дітей. Тільки тоді він зможе достукатися до їхніх сердець і виховати з кожного всебічно розвинену особистість, здатну до повноцінної життєтворчості.

    На сучасному етапі розвитку суспільства та освіти перед вчителем стоїть багато завдань. На мою думку, одне з основних – це підготувати дитину до життя. Не просто «напічкати» учнів програмовим матеріалом, не просто викласти теорію і провести оцінювання, а дати знання про те, як здобувати знання і як використовувати їх у житті. На своїх уроках прагну виховати самодостатню, творчу, з потужним духовним потенціалом, високою національною свідомістю особистість.
        Глибоко переконана, що досягнення цих цілей залежить від особистості вчителя. Саме він являється і сценаристом, і режисером. Саме від його педагогічної майстерності під час уроку, від правильно розставлених акцентів і наданих ролей кожному учаснику навчального процесу залежить результативність уроку. Завдання педагога вбачаю в тому, щоб творити нове, неповторне, те, що привертає учнів до навчання, а їх батьків до проблем освіти.
     Тільки творчий учитель зможе виховати творчу особистість, бо урок – це завжди творчість і пошук. І ми, педагоги, повинні прагнути, щоб сучасний урок української мови був для дітей цікавим, радісним, щоб розкривав творчий потенціал особистості. Адже в наш час інтерес до розвитку творчості зростає. І це не випадково: змінюється світ, змінився статус нашої держави. Через це і обрала проблему «Розвиток творчих здібностей на уроках мови та літератури», яку успішно втілюю в урочній та позаурочній діяльності.
    Ідей щодо продуктивного навчання у світовій та вітчизняній педагогіці багато, та всі вони так чи інакше стосуються одних постулатів. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея – це нова комбінація старих елементів. Нових елементів немає, є тільки нові комбінації». Справжній творчий вчитель з хорошої ідеї чи інновації зуміє зробити традицію, бо один урок в житті дитини не дає остаточного результату. Потрібна лиш чітка, логічна і послідовна система, яка покаже свій результат через багато років в дорослому житті школяра.
    Усвідомлюючи, що і мова, і література – універсальна база для розвитку учня, намагаюся навчити учнів гуманності у стосунках з людьми, шляхетності, високій моральності. Використовуючи проблемно-пошукові ситуації, дослідження, складання алгоритмів, асоціативні вправи та випереджуючі завдання, навчаю вихованців не задовольнятися поверхневими знаннями, а вміти дискутувати, обґрунтовувати, бути уважним до протилежних думок, оцінювати різні шляхи вирішення проблеми. На уроках поєдную лінгвістичний та літературознавчий матеріал із народознавчими дослідженнями. Велику увагу приділяю роботі з обдарованими та здібними учнями. Як результат, діти займають призові місця в районних олімпіадах та конкурсах.
    Постійно підвищую професійний рівень, багато часу приділяю самоосвітній роботі, вдосконаленню комплексно-методичного забезпечення предмету. Беру активну участь у методичних заходах: шкільних, міських методичних об’єднаннях, декадах, семінарах. Виступаю з методичними доповідями на засіданнях МО, районних конференціях, педрадах.

    Опис власного педагогічного досвіду
        Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву
                                                                          мудрість, яку називають умінням жити.
    В.О.Сухомлинський
    Девіз: «Спочатку зацікавити – потім навчити» 
    Ідея педагогічного досвіду:
    «Учень – це не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити. До уроку учитель готується все життя…Щоб дати учням іскринку знань, йому треба увібрати ціле море світла»
           Інтеграція України до світового та європейського освітнього простору передбачає необхідність перегляду деяких підходів до навчання школярів, аналізу чинників, що гальмують підвищення якості та формування життєспроможності особистості. Однією  з найважливіших умов соціальної адаптації підростаючого покоління є свідоме та вільне володіння мовою. Рідна мова є основою становлення пізнавальної сфери особистості, вона забезпечує розвиток інтелекту людини, сприяє виробленню й подальшому вдосконаленню понятійного апарату, слугує головним аспектом при взаємодії з іншими людьми, із суспільством.
        З огляду на цей аспект сучасної освіти та відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти України, чинних програм та навчальних концепцій пріоритетною вважається мовленнєва підготовка учнів.
          Головним моїм завданням з цього погляду є:
         -     підготовка мовно грамотної людини з високим рівнем комунікативної компетентності, що ґрунтується на системі знань про мову, її граматичну будову;
    -    виховання самобутньої мовної особистості, яка має значний словниковий запас, засвоює головні норми літературного мовлення, здатна вільно виражати свої почуття, думки в усній та писемній формі, у будь-якому стилі та жанрі, що якнайкраще відповідають ситуації спілкування;
    -     підтримка  й розвиток  життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації їх у соціумі, реалізації їх як творчих особистостей.
    Врахувавши основні завдання свого педагогічного досвіду,  я обрала тему, над якою працюю : «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження інноваційних методів».
       Актуальність досвіду:
    -     забезпечує умови для розвитку творчої особистості учня;
    -    робить можливим оригінальний підхід до побудови структури уроку та підбору новітніх методів і прийомів навчання;
    -   сприяє інтелектуальному вдосконаленню учнів, розвитку дослідницьких умінь і навичок шляхом експерименту, взаємонавчання, критичного мислення, інтерактивних технологій та ін.;
    -    дає можливість дитині оволодіти методом праці, осмислити шлях, яким було розв’язано проблему, з метою застосування одержаних умінь і навичок у різних життєвих обставинах.
    Мета досвіду: 
    -     формування національно-мовної особистості, яка спроможна критично осмислювати інформацію, давати їй відповідну оцінку з позиції загальнолюдських і національних цінностей;
    -     створення оптимальних умов для практичного застосування комунікативних умінь і навичок у найрізноманітніших життєвих ситуаціях;
    -      розвиток творчого потенціалу особистості;
    -     надання учням можливостей творчо реалізуватися.

    Умови організації навчально-виховного процесу, які
     допомагають у вирішенні поставленої проблеми
          Фундаментом  своєї  педагогічної роботи в школі вважаю самоосвітню діяльність, бо сучасний етап розвитку суспільства та освіти вимагає постійного самовдосконалення вчителя, формування й розвитку його професійних якостей. Вважаю, що педагогові потрібно наполегливо працювати над собою, постійно самозмінюватися, підвищувати професійні свої компетентності. Ще К.Д.Ушинський говорив: «Учитель живе до тих пір, доки вчиться; як тільки він перестає вчиться, у ньому вмирає учитель». Отже, перша умова моєї роботи: педагог ефективно навчатиме учня лише тоді, коли сам уміє вчитися.
        Сучасний урок не може бути втиснений у традиційну класно-урочну систему. Він повинен навчити учнів здобувати знання, оперувати ними, застосовувати в різних ситуаціях.  Життя вимагає від учителя використання таких методів навчання, які б забезпечували  активну участь учнів у навчальному процесі як рівноправних суб’єктів.
        В умовах впровадження в навчальний процес сучасних педагогічних технологій окрім традиційних визначила для себе ті методи і прийоми, які допомагають мені досягти поставленої мети:
      Кооперативне навчання: робота в парах, робота в малих групах;
      Колективно-групове навчання: мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи – учусь, аналіз ситуації, дерево рішень;
      Ситуативне моделювання: розігрування ситуації за ролями, імітаційні ігри;
      Метод проектів;
      Опрацювання дискусійних питань: займи позицію, дискусія, дебати, метод “прес”;
      Методика критичного мислення: асоціативний кущ, круги Вена, схеми, “гронування»;
    Сучасні діалогові та ігрові вправи.

      Проблему формування творчих здібностей учнів досліджувало багато вітчизняних та сучасних  вчених, таких як  М.Сказкін, Я.Пономарьов, В.Моляко, Н.Лейтес, О.Біляєв, М.Вашуленко, Л.Скуратівський, Г.Шелехова, О.Кучерук та ін.. Вивчаючи їхні праці, визначила, що метод дослідження, або відкриття, є основоположним у методиці творчого навчання, тобто навчання як творчого процесу відкриття дитиною навколишнього світу. Тому при викладені нового матеріалу намагаюся не «начинити» учня знаннями, а надати дітям можливість самостійно здобувати необхідний матеріал. Для цього, на мою думку, найоптимальнішими є інтерактивні методи навчання, що базуються на взаємодії і у взаємодії реалізуються (Ажурна пилка, мозковий штурм, мікрофон, навчаючи - учусь, дерево рішень та багато інших). Рівноправність учасників активної взаємодії забезпечує кооперативна форма навчальної діяльності. З власного досвіду можу сказати, що найефективнішими формами кооперативної діяльності є робота в парах, поетапна групова робота, робота в малих групах.  Робота в групах не виключає інших форм (лекції, конференції тощо),  а дає можливість зробити навчально-виховний процес більш ефективним.
    Особливо ефективна на уроках ігрова діяльність учнів. Для досягнення цілей уроку часто використовую ігри «Світлофор». «Так-ні», «М’яч зі словами», «Спіймай помилку», «Шпаргалка», «Здивуй», «Редактор», «Конструктор» тощо. Усі навчальні ігри активізують увагу, підвищують інтерес до вивчення предмета, проте вони не повинні мати анархічний характер, тому що мають спільні вимоги та методику  проведення. Без чіткої організації класу, дотримання на уроці принципів послідовності, логічності неможливий позитивний результат.
        Однією з проблем сучасного навчання є прагнення вчителя викликати в учнів зацікавленість до предмета при вивченні тієї чи іншої теми, тому важливим етапом вважаю мотивацію навчальної діяльності, цілепокладання уроку.  Цьому сприяє створення проблемних ситуацій, які викликають інтерес до здобутих знань, мобілізують навички та вміння учнів стимулювати розвиток пізнавальної діяльності при розв’язанні проблемних завдань. Проблемне навчання ґрунтується як на колективній, так і на особистісно-орієнтованій парадигмі. Шляхи створення проблемних ситуацій на уроках української мови різні: видозміна мовного матеріалу, його систематизація, конструювання, дослідження. 
            Наступною умовою своєї педагогічної діяльності вважаю створення ситуації успіху на уроці, надання можливості учневі відчути віру у власні творчі здібності. Василь Олександрович Сухомлинський стверджував, що методи які використовуються в навчальній діяльності мають викликати інтерес у дитини до пізнання довкілля, а навчальний заклад має стати школою радості пізнання, творчості, спілкування. Для мене головний сенс діяльності вчителя – допомогти дитині зрости успішною, відчути радість від подолання труднощів.  З огляду на проблему найбільшу увагу приділяю завданням творчого характеру, тому що переконана: у кожній дитині природа закладає певний творчий потенціал, а завдання вчителя  -  розвинути його. Шлях до розвитку творчого мислення лежить через розвиток спостережливості,  асоціативного мислення, уміння говорити нове. Надзвичайно важливо навчити дитину спостерігати, бо чим більше матеріалу дає пам'ять, тим більше можливостей для комбінаційної  роботи фантазії. У кожній педагогічні технології можна знайти саме ті методи й прийоми, що спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів. Та все ж розумію, що жодна інновація не приживається на голому ґрунті, що «всі ефективні нові методи надійно прищеплюються тільки на міцному й здоровому «стовбурі» традиції, ростуть з її кореня, щоб потім через роки, ї собі перерости в традицію, відбрунькувавши нові пагінці досконалості,  що будуть знову названі інноваціями». Тому намагаюся виробити свою чітку і послідовну систему роботи, яка  дає (не побоюся цього слова)  свої результати.
      Діяльність учителя не закінчується із дзвоником з уроку. Для розвитку життєвих компетенцій учнів залучаю їх до участі у позакласній діяльності
      Шкільних святах
      Шевченківських днях
      Виховних заходах, присвячених українській мові та літературі
      Конкурсі імені Петра Яцика
      Шкільних, районних, обласних олімпіадах
      Літературно-музичних композиціях
      Усних журналах
      Предметному тижні
       Велику увагу приділяю роботі з обдарованими дітьми. Виходячи з того, що обдарована – це дитина, у якої рівень здібностей значно відрізняється від середнього,  допомагаю їй перш за все пізнати себе, свої здібності, нахили , відповідно використовувати свої можливості, реалізовувати свій творчий потенціал.  Під час навчання використовую різні прийоми роботи з обдарованими дітьми:
    -        Творчі, тематичні, індивідуальні завдання, спрямовані на розширення та поглиблення знань.
    -        Проблемно-ситуативні завдання.
    -        Науково-дослідницьку діяльність
     Позитивними результатами мого досвіду є успіхи учнів в олімпіадах та конкурсах.

    Використана література:
    1.     Педенко Н.І. Розвиток креативного потенціалу учнів на уроках словесності// Вивчаємо українську мову та літературу. - 2006. - №32.- с.2.
    2.     Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром/упоряди. М.Ф.Андрєєва, В.В. Григораш – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 352 с.
    3.     Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Наволокова Н.П. – Х.: Вид.група «Основа», 2011. -  с. 53, 58, 82.
    4.     Стефанович Т.В. Майстер-клас для вчителів-філологів // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2008. - №29.- с.5.
    5.     Педагогічна академія пані Софії.- Х.: Видавнича група Основа, 2007.
    6.     Міхальцова Т.В. Формування національно-мовної особистості на уроках словесності // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2007. - №26.- с.2.
    7.     Омельченко В.Є. Краєзнавчі дослідження на уроках словесності: Розвиток творчого потенціалу учнів // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2008. - №24.- с.3.
    8.     Автономов П.П. Оптимальна технологія навчання: Методичний посібник/ Автономов П.П., Автономова О.О. – К., 1996. – 71 с.
    9.     Лопатюк К.В. Застосування інтерактивних форм та методів на уроках рідної мови з метою підвищення ефективності навчального процесу // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2008.-№35.- ст.2-5.
    10.                       Радченко І.О. Нові інтерактивні технології в навчанні української словесності // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2007. - №27.- с.2
    11.                         Українська література. Інтерактивні технології на уроках. 5-11 класи. – 2-ге вид., зі змін. – Тернопіль: Мандрівець, 136 с.
    12.                        Інтернет-ресурс: http://teacherkr.blogspot.com

               

       

     

    Немає коментарів:

    Дописати коментар