Пам'ятка для батьків із виховання культури поведінки в дітей
1. Не демонструйте своїй дитині нещиру ввічливість і чуйність. Незабаром вона почне вас наслідувати та поводитись так у першу чергу щодо вас.
2. Не грубіть і не лихословте самі. Ваша звичка стане звичкою вашої дитини.
3. Не говоріть про сторонніх людей погано й нешанобливо. Якщо Ви покажете в цьому приклад своїй дитині, чекайте на те, що незабаром вона скаже те саме про вас.
4. Будьте тактовні щодо інших людей. Це гарний урок добра й людяності для Вашої дитини.
5. Не бійтеся вибачитися перед кимось у присутності своєї дитини. У цей момент Ви нічого не втрачаєте, лише здобуваєте її повагу.
6. Проявляйте шляхетність навіть тоді, коли Вам дуже не хочеться її проявляти, навчайте шляхетності свою дитину. Пам'ятайте: поведінка дитини — це віддзеркалення стосунків у с`імї !
Пам'ятка для батьків щодо поводження з комп’ютером
Шановні батьки!
Зробіть так, щоб ця пам'ятка стала настільною у вас вдома.
І. Ваша дитина повинна перебувати за комп'ютером не більш, ніж 2 години на день.
2. Будьте уважними до того, які теми є цікавими для Вашої дитини в інформаційному просторі.
3. Вивчіть комп'ютер «уздовж і впоперек», довідайтеся про механізми блокування деяких файлів.
4. Купуйте дитині диски з освітніми програмами.
5. Переглядайте ігри, у які грає Ваша дитина.
6. Знайте: існує вірогідність того, що з допомогою Інтернету Вашу дитину можуть заманити в якусь секту.
7. Намагайтеся аналізувати будь-яку інформацію, отриману з допомогою
Інтернету, разом із дитиною.
8. Не відмовляйтеся від її пропозицій «показати щось цікаве».
9. Радійте її успіхам, пов'язаним із освоєнням інформаційного простору.
Уміння виховувати – це мистецтво
1. Не демонструйте своїй дитині нещиру ввічливість і чуйність. Незабаром вона почне вас наслідувати та поводитись так у першу чергу щодо вас.
2. Не грубіть і не лихословте самі. Ваша звичка стане звичкою вашої дитини.
3. Не говоріть про сторонніх людей погано й нешанобливо. Якщо Ви покажете в цьому приклад своїй дитині, чекайте на те, що незабаром вона скаже те саме про вас.
4. Будьте тактовні щодо інших людей. Це гарний урок добра й людяності для Вашої дитини.
5. Не бійтеся вибачитися перед кимось у присутності своєї дитини. У цей момент Ви нічого не втрачаєте, лише здобуваєте її повагу.
6. Проявляйте шляхетність навіть тоді, коли Вам дуже не хочеться її проявляти, навчайте шляхетності свою дитину. Пам'ятайте: поведінка дитини — це віддзеркалення стосунків у с`імї !
Пам'ятка для батьків щодо поводження з комп’ютером
Шановні батьки!
Зробіть так, щоб ця пам'ятка стала настільною у вас вдома.
І. Ваша дитина повинна перебувати за комп'ютером не більш, ніж 2 години на день.
2. Будьте уважними до того, які теми є цікавими для Вашої дитини в інформаційному просторі.
3. Вивчіть комп'ютер «уздовж і впоперек», довідайтеся про механізми блокування деяких файлів.
4. Купуйте дитині диски з освітніми програмами.
5. Переглядайте ігри, у які грає Ваша дитина.
6. Знайте: існує вірогідність того, що з допомогою Інтернету Вашу дитину можуть заманити в якусь секту.
7. Намагайтеся аналізувати будь-яку інформацію, отриману з допомогою
Інтернету, разом із дитиною.
8. Не відмовляйтеся від її пропозицій «показати щось цікаве».
9. Радійте її успіхам, пов'язаним із освоєнням інформаційного простору.
Уміння виховувати – це мистецтво
Мета. На конкретних
прикладах проаналізувати випадки виховання, які викликають найбільше проблем у
батьків, дійти спільної думки.
Залучати батьків до читання педагогічної
літератури.
Ознайомити з правами дитини, виховувати
повагу до дитини, як до рівноправного члена сім'ї.
Обладнання. Тест
для батьків. Виставка педагогічної літератури. Пам'ятка для батьків.
Плакати
з крилатими висловами:
«Вихователь сам має бути тим,
ким хоче зробити вихованця».
В. Даль
«У вихованні вся справа в
тому, хто вихователь».
Д. Писарєв
«Вихователю треба глибоко
знати життя, щоб до нього готувати».
Л. Толстой
«Батьки - приклад для дитини».
«Виховувати - ховати від зла».
Ведуча. Доброго дня, шановні гості. Ми
раді вітати вас на сьогоднішній діловій грі. Хто з батьків не мріє, щоб його
дитина виросла найрозумнішою, найвродливішою, найсильнішою, найдобрішою і
наймужнішою, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за
працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про
всебічну досконалість наших дітей.
Ведучий. Всебічний, гармонійний розвиток
- наш ідеал. Ідеал і сімейного, і суспільного виховання. Але скільки треба
наполегливої і кваліфікованої праці батьків і вчителів, щоб наші діти ввібрали
все багатство інтелектуальної, моральної культурної спадщини, виробленої
людством.
Ведуча. Виховувати - це значить творити
людину. Сьогодні ми поговоримо про деякі складні випадки, з якими зустрічаються
батьки у вихованні дітей. Та спочатку давайте познайомимося з нашими учасниками.
(Називає імена учасників, які зголосилися взяти участь).
Ведучий. Ви всі працюєте в різних
сферах, спілкуєтеся з різними людьми, але всіх вас об'єднує те, що у вас є
діти.
Ведуча, А розпочнемо ми з вами зустріч
із простого тестування, яке дасть вам можливість перевірити ще раз ваші
педагогічні здібності. Можливо, саме це тестування не дасть вам у майбутньому
припуститися помилок у вихованні вашої дитини. Результати цього тесту
знатимете тільки ви, якщо ви відверто дасте відповіді на питання тесту,
дізнаєтесь, який ви вихователь.
(Усім батькам пропонується тест і
простий олівець).
Тест для
батьків «Чи можете ви?»
• У будь-який момент залишити всі свої справи і зайнятися
дитиною.
•
Порадитися з дитиною, не зважаючи на її вік.
• Зізнатися дитині в помилці, якої ви
припустили
ся в ставленні до неї.
ся в ставленні до неї.
•
Вибачитися перед дитиною, якщо ви не праві.
• Стримати себе, якщо вчинок дитини роздратував вас.
•
Поставити себе на місце дитини.
•
Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея.
• Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого
дитинства, який невигідно свідчить про вас.
• Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу
поведінку.
• Завжди утримуватися від слів, які
боляче вразять дитину.
• Надати один день, коли б вона робила
все, що їй заманеться, і поводила себе так, як схоче, а ви ні в що не
втручалися.
• Не відреагувати, коли ваша дитина
вдарила, грубо штовхнула або просто незаслужено образила іншу дитину.
• Встояли проти дитячих прохань і сліз,
якщо впевнені, що це - примха, забаганка.
Відповіді:
А - можу
і завжди так роблю (3 бали).
Б -
можу, але не завжди так роблю (2 бали).
В — не
можу (1 бал).
Підрахуйте
бали.
Якщо ви набрали 30-39 балів, це означає,
що дитина - найбільша цінність у вашому житті. Ви дієте правильно, й можете
сподіватися на добрі результати.
Сума 16-30 балів: піклування про дитину
для вас питання першорядне. Ви схильні до компромісів, які послаблять виховний
ефект. Вам слід серйозно замислитися над підходом до виховання.
Менше ніж 16 балів - перед вами постали
серйозні проблеми стосовно виховання дитини.
Ведуча. А тепер переходимо до нашої гри.
На сьогоднішнє засідання винесено декілька запитань, які стосуються кожного з
нас, адже рано чи пізно кожен намагається дати на них відповіді.
1. Теперішня молодь уся з якимись
викрутасами, їм обов'язково хочеться відрізнятися від старших. І одяг, і манери
- все неприродне, нарочите.
(Обговорення
ситуації. Виступи батьків).
Висновок педагога. А хіба ми не були
такими? Нам здаються дикими ритми рок-музики, коли діти слухають «Рамштайна», а
наші батьки дивувалися, що можна знайти в піснях групи «Кіно» та «Акваріум».
Ми з вами слухали «Наутілус-Помпіліус». Нам не подобаються «трясучі» танці без
світла, нашим дідам здавався дуже аморальним фокстрот, а на початку XIX століття гостру
полеміку викликав вальс: подумати тільки, обіймаються прилюдно! То як же - є
конфлікт поколінь чи немає?
2. Інтерес до навколишніх, чуйність,
щедрість. Малюк наділений ними зажди. Чому, підростаючи, він часто втрачає їх?
(Обговорення
питання. Виступи батьків).
Слово вчителя. Тому що всяку добру
якість треба закріплювати. І тут головне не тільки приклад старших, а
необхідне і власне тренування дитини в моральних вчинках.
3. Ось підслухана розмова між батьками і
дитиною:
- Ти наша дитина, й батькам видніше, як
тебе виховувати.
- А я по телевізору чув, як говорили, що за
дітей відповідають усі.
(Обговорення
питання. Виступи батьків).
4. Ніхто не хоче,
щоб його дитина виросла жадібною, грубою, злою. І все ж таке трапляється,
навіть у гарних родинах.
Отже, батьки просто-напросто не
розуміють, звідки береться доброта, егоїзм, гуманність, байдужість.
Виростити дитину нелегко. Доводиться
багато чим жертвувати.
Добре, якщо жертви розумні. Пожертвуйте,
наприклад, поганими звичками.
Чому
таке трапляється? Ваша думка.
(Обговорення
питання. Виступи батьків).
Ведуча. А тепер уявіть, шановні батьки,
що на вічні батьківські питання відповідь дадуть чудові педагоги. Уявимо
можливий діалог сучасного батька з А.С. Макаренком, Я. Корчаком, В.О.
Сухомлинським.
Перше питання. Тепер часто говорять про
єдність краси, праці й духовного спілкування. Як вони взаємопов'язані?
В.
Сухомлинський.
Життя переконало мене, що, коли дитина
виростила троянду для того, щоб милуватися її красою, коли єдиним
винагородженням за працю стали насолодження красою і творення цієї краси для
щастя й радості іншої людини, - вона не здатна на зло, підлість, цинізм,
безсердечність... Краса сама по собі не має ніякої магічної сили, яка виховувала
б у людини духовне благородство. Краса виховує моральну чистоту, людяність
лише тоді, коли праця, яка створює красу, олюднена високими моральними
спонуканнями, насамперед пройнята повагою до людини.
Ведуча. Друге питання: чому радість
праці є вищою моральною цінністю?
В.
Сухомлинський.
Радість праці не порівнянна ні з якими
іншими радощами. Вона не мислима без відчування краси, але тут краса - не
тільки, що одержує дитина, а й передусім те, що вона створює. Радість праці -
це краса буття. Пізнаючи цю красу, дитина переживає почуття власної гідності,
гордість від свідомості того, що труднощі переборені. Почуття радості
доступне лише тому, хто вміє напружувати сили, хто знає, що таке піт і втома.
Дитинство не повинно бути постійним святом — якщо немає трудового напруження,
посильного для дітей, для дитини залишається недоступним і щастя праці. У
праці розкривається багатство людських стосунків.
А.
Макаренко.
Суворість і ласка - це найпроклятіше
питання. Здебільшого люди не вміють нормувати ласку й суворість, а це вміння у
вихованні вкрай необхідне. Люди розбираються у цих питаннях. Але вважають: це
правильно, суворість треба нормувати, ласку теж, але це потрібно тоді, коли дитині
шість-сім років, а ось до шести років можна без норми.
Насправді
головні основи виховання закладаються до п'яти років.
Батько. Ви говорите про міру суворості,
а можна виховувати дитину без усякої суворості. Якщо робити все розумно і
ласкаво, так і життя можна прожити й ніколи не бути суворим із дитиною.
А.
Макаренко.
Під суворістю я не розумію який-небудь
гнів або істеричний крик. Ні в якому разі. Суворість доречна тільки тоді, коли
не має ніяких ознак істерії... ваша впевненість, ваше рішення, якщо ви його висловите
ласкаво, воно зробить ще більше враження.
Ведуча. Ось і добігає кінця наша
зустріч. Ми вдячні за те, що ви відгукнулися на наше прохання, прийшли на
ділову гру, щоб поділитися своїми думками, поглядами, переживаннями. Згадкою
про нашу зустріч нехай будуть пам'ятки для батьків. (Роздати пам'ятки).
Пам'ятка
для батьків
Шановні батьки, пам'ятайте!
У дітей, які не знають, що їм робити у
час дозвілля, псуються і голова, і серце, і моральність. Допоможіть своїй
дитині вибрати корисне заняття.
Турбуйтеся про те, щоб дитяче серце не
стало грубим, злим, холодним, байдужим і жорстоким у результаті «виховання».
Пам'ятайте, батьки! Фізичне покарання -
це показник не тільки вашої слабкості, розгубленості, безсилля, а й
педагогічного безкультур'я. Ремінь та тумак вбивають у дитячому серці
витонченість і чутливість, розбещують людину. Одурманюють її отрутою брехні.
Не ставте вашу дитину в становище, коли
вона змушена оборонятися брехнею.
Говоріть із дитиною так, щоб не
залишилося ніякого сумніву в тому, що ви керуєтеся турботою й тривогою за
неї, а не бажанням відмахнутися, образити.
Будьте, навіть у дрібницях, до кінця
правдивими і чесними зі своїми дітьми. Незначну домішку брехливості, штучності
дуже добре помічають діти.
Не забувайте поділитися із своїми дітьми
досягненнями й невдачами, тоді вони відкриватимуть вам свої таємниці,
чекатимуть вашої поради, підтримки.
Пам'ятайте, батьки! Вашу дитину виховує
кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожен ваш крок, слово, справа, з
якими її особистість стикається ніби випадково, мимоволі.
Враховуйте основні методи виховання й
переконання, вправи, стимулювання.
Виступ вчителя.
Дозвольте нагадати вам. Що сьогодні ми
говоримо з вами про виховання наших дітей. І я наостанку хочу звернути вашу
увагу на дитячі емоції. Позитивні емоції. Негативні емоції. Поставте ці слова в
дві колонки. Скільки разів ви сьогодні дитину: хвалили -докоряли, заохочували,
підбадьорювали - пригнічували, принижували, цілували - звинувачували, обіймали
- засуджували, були лагідними - відганяли, співпереживали - розвінчували,
лаяли, усміхалися - читали нотації, гордилися - залишали без чогось
необхідного.
Якщо на долю однієї негативної емоції випадає три і
більше позитивних, дитина не почуватиметься в сім'ї ізгоєм. Якщо ж не так, і
дитина капризувала, виявляла непослух, обдурювала вас, може, ви й винні, бо
«розряджалися» на ній методом агресії. А може, причина така банальна - саме
сьогодні син чи дочка вирішили пізнати світ і як осатанілі «бігали по східцях
дитинства». І як на зло, наступали лише на ті східці, де накопичилася впертість,
образи, страхи, ревнощі, роздратування, сваволя, конфліктність, агресивність.
Одним словом, не найкращі ознаки дитинства. А ви ж у своїй голові створили
ідилію. Ні, ваша дитина не може жити без негативних емоцій. Вона їх зазнає сама
і їх же породжує. Мудрі батьки, аналізуючи «гріхи» дитини, замислюються: а що
вони зробили для неї сьогодні приємного? Може, повели в гості, в цирк, в театр,
пригостили морозивом, чи, може, купили якусь обновку? А може... Цікаву точку
зору, яка стосується нашої сьогоднішньої розмови, я вичитав у
лікаря-психотерапевта і відомого письменника Володимира Леві. Ось його думки:
- Мене цікавить інше. Чому в різні дні
ми такі різні?.. Раптом усе відтануло, в повітрі щось пронизливо-життєдайне.
Звідусіль йдуть промені. Скрізь усмішки, жарти. З чого б це? Не свято. А якщо
й свято, то, природно, не офіційне. І звичайні неприємності, навіть великі,
розсіюються. У ці дні оновлення і піднесення здається, що інакше ніколи не було
і не буде.
Але ось... морок. На вулиці і на
обличчях. Відчуження, озлобленість. Очі опущені. Тоді думаєш: так було завжди.
Безпросвітне. І так завжди буде...
Мій
правильний вибір
Мета. Розкрити суть правильного вибору професії та її значення
для держави і особистості; роль батьків у підготовці дітей до правильного
вибору професії.
Форма
проведення. Лекція з обговоренням
Обладнання. На
дошці «Конституція України».
Ст. 53. Кожен має право на освіту. Повна
загальна середня освіта є обов'язковою.
Ст. 43. Кожен має право на працю, що
включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на
яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами
права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії. Використання
примусової праці забороняється.
Сьогодні ми поговоримо про підготовку
дітей до правильного вибору професії. Моральний клімат сім'ї,
культурно-освітній і технічний рівень батьків, їхній світогляд, ставлення до
праці позначаються на підготовці учня до трудової діяльності. Ніщо так не
переконує дітей і не викликає в них потреби наслідувати, як особистий приклад
батьків. Видатний педагог Макаренко писав: «Ваша власна поведінка — вирішальна
річ. Не думайте, що виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте або
навчаєте її. Ви виховуєте її в кожний момент вашого життя». Ті батьки, які
виховують у дітей трудові навички з раннього віку, роблять по-справжньому
добру справу. За народною оцінкою, праця — першооснова життя суспільства,
головний засіб створення матеріальної і духовної культури. Тому трудове
виховання дітей в українській родині має забезпечити:
• розуміння ролі праці в житті
суспільства і людини, повагу до людей праці;
• свідоме ставлення до праці як вищої
цінності людини і суспільства;
• психологічну, моральну і практичну
підготовку дітей до вибору професії та безпосередньої праці в матеріальній і духовній
сферах;
•
розуміння основ сучасного виробництва.
Пройде небагато часу, і наші діти
закінчать навчання в школі. Перед ними постануть запитання: де продовжити
навчання, яку професію обрати. І саме у правильності вибору потрібна ваша
порада, допомога, підтримка.
У ст. 53 Основного Закону — Конституції
України сказано: «Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є
обов'язковою». Хочу підкреслити: саме повна загальна середня освіта.
Які шляхи її здобуття для наших
майбутніх випускників?
По-перше, це продовження навчання в
середній школі.
По-друге, продовження навчання в
професійно-технічних училищах.
По-третє, продовження навчання в
середніх навчальних спеціальних закладах (коледжах, технікумах);
По-четверте, продовження навчання в
школах-ліцеях, гімназіях, спеціальних школах.
І вже сьогодні ви, батьки, разом зі
своїми дітьми повинні серйозно підійти до вирішення цієї проблеми, добре
подумати над правильністю вибору. Адже вибір навчального закладу, а згодом і
професії,
значною мірою впливає на все наступне життя молодої
людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне
найсерйозніше ставлення до цієї проблеми.
Роблячи ставку на «грошовиті» професії,
пам'ятайте, що високооплачувана праця буває складнішою і важчою фізично чи
розумове, вимагає вищої кваліфікації, більшої відповідальності і затрати часу.
А праця, мотиви якої не пов'язані з усвідомленням її суспільної значущості, її
духовного сенсу, знищує в людині людське, спустошує ЇЇ, спонукає волю до холодного
розрахунку, провокує на підлі наміри і вчинки, Праця, яка розглядається лише з
точки зору її практичної користі, може спричинити появу в людині таких
негативних рис, як егоїзм, цинізм, втрату сумління та пов'язаної з цим
відповідальності, прагнення до наживи, намагання домогтися успіху будь-якою
ціною. А праця за покликанням, звичайно, приносить задоволення і радість.
Звідси і відповідь на запитання: яке ж значення правильності вибору для
держави і особистості. Правильний вибір принесе користь не тільки собі, а й
своїй країні, людям, неправильний вибір завдасть шкоди.
Що ж зроблено мною у підготовці учнів до
правильного вибору професії?
У класі проведено урок-гру «У світі
професій», під час проведення якого з'ясували важливість правильного вибору
професії, провели бесіду «Шукай своє покликання», провели анкетування з метою
вивчення інтересів учнів. А зараз прошу вас, батьки, поділитися своїми
думками, пропозиціями щодо підготовки дітей до правильного вибору професії.
Бесіда з
батьками.
— Як у вашій сім'ї обговорюється питання
вибору професії— Чи потрібно в наш час здобувати професію, а чи краще обійтись
без цього?
— Які риси характеру ви стараєтесь
виховати у своїх дітей — (Батьки висловлюються.)
Звичайно, для здобуття будь-якої
професії потрібно мати глибокі знання з основ наук. Отже, всім учням класу, без
винятку, в цьому півріччі слід серйозніше навчатись.
Сьогодні ми є свідками того, як деякі
люди без вагань міняють свою професію на будь-яку, нерідко нікчемну,
принизливу для людської гідності роботу (я маю на увазі виїзд за кордон). У
страшній ситуації опиняються наші
дівчата, жінки. Тому потрібно добре зважити всі «за» і «проти» перед тим, як
робити такі важливі рішення. Бо потім може бути пізно.
Будьте оптимістами, вірте в те, що
ніколи не залишиться без роботи кваліфікований спеціаліст, людина — творець
своєї справи, майстер.
Сьогодні дуже багато навчальних
закладів. Але куди б не вступила ваша дитина на навчання, всюди, в першу
чергу, потрібні міцні знання. І тільки той досягає мети, хто бореться, хто
шукає різних шляхів, щоб подолати перешкоди. Адже сказано в святих книгах:
«Шукайте — і знайдете, стукайте — і відкриється вам».
А в одній із Євангельських притч
говориться, як пан покликав до себе своїх слуг і роздав їм таланти. Одному дав
п'ять, другому — три, а третьому — один. Через деякий час вони прийшли до
нього, і пан запитав їх: «З чим ви прийшли до мене?» Перший відповів: «Ти дав
мені п'ять талантів, а я працював і знайшов ще п'ять». Другий відповів: «Ти дав
мені три таланти, я працював і знайшов ще три». А третій відповів: «Ти дав мені
один талант, я закопав його в землю і сьогодні можу повернути тобі». Пан похвалив
перших двох за те, що вони працювали, не боялися труднощів, а третього
прогнав».
А нам з вами потрібно докласти всіх
зусиль, щоб допомогти нашим дітям правильно обрати професію, проявити і
розвинути їхній талант. «Ніщо не звеличує людину так, як праця». Цим словам
судилося стати крилатими. Важко встановити, хто сказав їх першим. Можливо,
саме тому їх приписують різним авторам. Але суть не в тому — під ними
підписався б кожен. Тому я бажаю вам, батьки, щоб ваші діти, а мої учні,
прославилися в праці. Ким би не стали наші діти, вони, насамперед, повинні бути
людьми — добрими, чесними, чуйними до чужого горя. І саме ці риси повинні
виховувати в них ми з вами.
Щаслива людина, що має розум ясний і
гострий — вона осягає істину. Подвійно таланить тому, хто має душу добру і
серце чуле, його духовне єство, мов сонях до сонця, завжди прихилене до
людського болю, добра, шляхетності. І, либонь, потрійно благословен той, у кого
і розум проникний, і серце людяне, — він теж бачить істину, а дух його
співзвучний усім людським радощам і печалям.
І як би хотілося, щоб ми з вами бачили
такими щасливими своїх дітей !
Використана література:
1. Класні години з психологом / уклад. О.В.Скворчевська, О.С.Нурєєва. - Х.: Вид.група "Основа", 2009. - с.88
2. Класні години. 5-9 кл. - Х.: Вид.група "Основа", 2008. - с.47
3. Супутник класного керівника. 5-9 класи / уклад. І.М.Рибальченко. - Х.: Вид група "Основа", 2008. - с.147,166
4. Л.В.Баранник. Не буди лихо // Позакласний час. - 2007.- №1. - с.41, 45
1. Класні години з психологом / уклад. О.В.Скворчевська, О.С.Нурєєва. - Х.: Вид.група "Основа", 2009. - с.88
2. Класні години. 5-9 кл. - Х.: Вид.група "Основа", 2008. - с.47
3. Супутник класного керівника. 5-9 класи / уклад. І.М.Рибальченко. - Х.: Вид група "Основа", 2008. - с.147,166
4. Л.В.Баранник. Не буди лихо // Позакласний час. - 2007.- №1. - с.41, 45
Немає коментарів:
Дописати коментар